VAROITUS! SISÄLTÄÄ NUMEROITA JA LASKUTOIMITUKSIA
(…pitikin lopettaa loma…)
Kuten tuli mainittua, ajelin siis päivänä muutamana nelostietä vanhempien luokse ja takaisin. Tuli pöhötettyä 460 kilometriä taloudellisella perheautolla, ja pikaisen manuaalin pläräämisen jälkeen pystyin laskemaan ilmaan poltetun hiilidioksidimäärän – osapuilleen 73 kiloa ja 600 grammaa päälle. Kuulostaa aika paljolta, eihän puolisokaan paina niin paljoa. Valtion rautatiet tiesi kertoa, että junalla päästöjä olisi tullut hulppeat nolla grammaa, he kun ostavat ainoastaan uusiutuvilla energialähteillä tuotettua sähköä.
Mitäs jos olisin jättänyt reissun tekemättä, tai ajanut junalla?
Tilastokeskus tietää kertoa, että parin vuoden takainen tuorein kasvihuonekaasugallup sai Suomen päästömääräksi 80,3 miljoonaa tonnia vuodessa (auki kirjoitettuna se näyttää tältä: 80 300 000 000 kiloa).
Mikäli Kioton pöytäkirjan velvoitteet halutaan täyttää, vuositasolla olisi vähennettävä ensi alkuun 9 300 000 000 kiloa…). Minun ajomatkani osuus tuosta vuosisaaliista olisi… öööö… nolla pilkku nolla nolla nolla nolla nolla nolla nolla yhdeksän prosenttia. Saattoi tulla pilkkuvirhekin, mutta saapa käsityksen suuruusluokasta. Toisaalta Tilastokeskus mainitsi myös, että liikenteen päästöt ovat viidesosan luokkaa kokonaisuudesta.
YK:n ilmastosopimuksen sivuilta löytyi paljon kivaa ja hyödyllistä, mutta arvion maailmanlaajuisista päästöluvuista löysin Sternin raportin kautta. Maailmanlaajuiset päästöt ovat muutama sata kertaa Suomen päästöjä suuremmat, eli omat teot alkavat hukkua jo turvallisesti tuohon valtavaan massaan.
Mutta mutta. Oliko tässä tekstissä tarkoitus olla loppupäätelmää tai punaista lankaa? No, muutaman pikaisen (ja mahdollisesti yhtä virheellisen) laskutoimituksen jälkeen voin kertoa, että esimerkkinä olleen ajomatkan kokoluokan päätöksiä tarvittaisiin vuodessa vaivaiset 126 miljoonaa ja risat, jotta Suomen kansa voisi iloisena liputtaa Kioton velvoitteensa täyttymistä. Parikymmentä päätöstä vuodessa per suomalainen. Ja tässähän ei edes puhua pukahdeta teollisuuden kokoluokan päätöksistä.
Voin raportoida myöhemmin, tuleeko kesän aikana itse tehtyä aiheeseen liittyviä minkään kokoluokan päätöksiä. Toivottavasti tulee.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti