perjantai 12. joulukuuta 2008

Myytävänä hyvä omatunto

Hiukankin ilmastotietoisen ihmisen on vaikea lentää hyvällä omatunnolla, sehän on selvä. Mutta kas kun lennän silti. Suostuisikohan työnantaja myös kompensoimaan lennoista syntyneet kasvihuonekaasupäästöt? Kompensaatioista ollaan monta mieltä ilmastoleirin sisälläkin. Ostetaanko tässä hyvää omatuntoa, jottei tarvitse muuttaa tottumuksiaan? Mihin rahat menevät? Mikäli varoilla istutetaan metsää, entä jos se palaa tai hakataan ennen aikojaan?

Parin suomalaisen ympäristöjärjestön mukaan suositeltavia kompensoijia ovat ainakin netissäkin toimivat saksalainen Atmosfair ja brittiläinen Carbonneutral.

Leikin hiukkasen laskureilla, ja kovin yhteneväisiä tuloksia ne eivät kyllä antaneet. Itse Finnair kertoo edestakaisen lennon Helsinki-New York-Helsinki kattavan 13 252 km, ja tuottavan 964 kg hiilidioksidipäästöjä per henkilö. Carbonneutral puolestaan laskee matkan pituudeksi 14 422 km, ja hiilidioksidipäästöiksi 1600 kg.

Atmosfair puolestaan laskee ”ilmastovaikutukseksi” peräti 4380 kg hiilidioksidia – sivuilla kyllä mainitaan myös muiden kuin suoranaisten hiilidioksidipäästöjen huomioiminen. Atmosfair kertoo myös, että tämä määrä on yli tuplaten tavallisen autonkäytön vuosipäästöt – tai yli neljän intialaisen vuosittainen ”hiilidioksidibudjetti”.

Atmosfairilta saisi puhtaan omatunnon 102 eurolla. Carbonneutralilla pääsisi halvemmalla. 22,40 punnalla pääsisi avustamaan uuden ilmastoystävällisen teknologian käyttöönottoa Turkissa (tuuliturbiineja) tai 13,60 punnalla tukemaan eri maiden yhteisöjä energiantuotanto-ongelmissa (mm. Kiinan pienimuotoinen vesivoima ja jätteiden hyötykäyttö voimaloissa).

Atmosfairin lahjoitukset ohjataan myös eri maiden pienehköihin projekteihin. Esim. intialaisen temppelin ylläpitäjän kanssa sovitaan, että hän saa keittiöön dieselkäyttöisten keittimien tilalle aurinkokennokäyttöiset, ja rahoituksen tähän. Laitteiston käyttöiän mukaan lasketaan ”säästyneet” hiilidioksidipäästöt. Laitteiston hinta ja kertyneet päästösäästöt määräävät hiilidioksiditonnin hinnan tässä systeemissä. Väittävät vielä ulkopuolisen arvioijan tarkistavan, että kaikki pelaa niin kuin sovittiin. Tarjoaisinko Atmosfairin laskua osaksi matkalaskuani?

Näiden pohdintojen keskellä ärsyttävät suunnattomasti mm. nämä uutiset. Hohhoijakkaa.

Mutta ei vaivuta synkkyyteen, toivotan itselleni hyvää matkaa ja hyvää vointia, antoisaa kokousta, toimivaa englanninkieltä keskiviikoksi, hyvää hotellia ja rauhallisia yöunia. Palaan tänne kunhan palaan kotimaahan.

1 kommentti:

Ma-Riikka kirjoitti...

Pistin lukiolaisten etiikan kokeeseen vastikään dilemmatehtävän, jossa tuli pohtia, voiko ympäristötietoinen Anna lentää Australiaan ilmastonmuutoskonferenssiin, jos hän olettaa siitä (osallistumisestaan) olevan aidosti hyötyä. Aika harva vastannut tuli edes ajatelleeksi ympäristöaneita, mutta muuten enemmistö oli valmis antamaan Annan lentää. Jokunen koki ristiriidan sanojen ja tekojen suhteen, mutta saattoi silti suosittaa toimintaa, sillä altruistina Anna ei ajattelisi omaa uskottavuuttaan vaan Asiaansa.

No, tulipa vaan mieleeni jutustasi. Itse olen kovasti pähkäillyt sitä, voisinko lentää tapaamaan kaukana asuvaa perheenjäsentä.