lauantai 21. heinäkuuta 2012

Tekniikan maailma testaa


Kun on tullut ajettua erinäisiä kilometrejä ja sama meno jatkuu vielä ainakin yli kuukauden, on aika klassisen autovertailun. Miten pärjää pitkillä matkoilla iso Volkkarin bussi? Miten pikkuruinen nelipaikkainen?

Ajomukavuus

Tässä transportteri voittaa pikkufordin kevyesti. Tilaa on joka suuntaan, ajoasento on ryhdikäs ja penkki napakka, pienikin ihminen istuu korkealla. Matalalla istuminen on ongelma pikku kipossa, mutta niin se on kalliimmissa maantienielijöissäkin. Jos tarvitsee liki asuntoautoa, kuten minä olen kesän tarvinnut, on tietenkin upeaa kun autoon mahtuu kylmälaukku, vaihtovaatteet, työkamat, kirjat, ja peräpenkillä voi olla jatkuvasti sänky valmiina.

Tekniikka

Autot ovat samaa ikäluokkaa, ei ihan uusia mutta eivät vanhojakaan. Fordissa on ajotietokone ja ehkä muutama nappula enemmän, mutta bussissa sen sijaan vakionopeudensäädin. Jota en käytä. Ja navigaattoreitahan ei meidän autoihin tule. Jos ei osata ajaa kartan ja opasteiden avulla, soitetaan apua joltakulta tai mennään takaisin kotiin.

Suorituskyky

Lyhyesti: vaikka fordikaan ei ole hullumpi eikä täristä moottoritielläkään, ja onhan siinä turbo-diesel (joka kieltämättä ujeltaa välillä aika lujaa), kyllä transportterilla on vakaata ja helppoa ajaa ihan niin lujaa tai niin hiljaa kuin haluaa tai on tarvis. Se on kuin juna.

Turvallisuus

Kyllä noilla molemmilla hengestään pääsisi, mutta porokolarin ajaisin mieluummin korkealla ja painavalla bussilla kuin kipolla jossa naama on suunnilleen poron mahan korkeudella.

Hinta

Transportteri on aika kallis kun sen ostaa, mutta  jos saa uudehkon käytettynä ja lainaehdot on sopivat niin mikäs siinä. Sen jälleenmyyntiarvo pysyy korkealla ja sillä voi ajaa suunnilleen miljoona kilometriä. Pikkufordi oli edullinen, mutta ei sitä varmaan koskaan kannata enää myydä. Huollot ja vakuutukset ja käyttömaksut ja renkaat ja kaikki on tietenkin isossa autossa aika kalliita.

Taloudellisuus ja ekologisuus

Ford hakkaa polttoaineenkulutuksessa ja vähäpäästöisyydessä bussin mennen tullen. Sillä ajaessa omatunto on siis AAVISTUKSEN kevyempi. Silti tietenkin takaraivossa on kysymys siitä miksi en silti koettanut mennä junalla tai jotain. Bussi kuluttaa dieseliä pahimmillaan ehkä jopa tuplaten, mutta käytännössä ajaja ei tätä huomaa muuta kuin pankkikorttilaskustaan. Tankki on nimittäin niin iso, että yhdellä tankkauksella ajaa pidempään kuin fordilla.

Ulkonäkö ja imago

Pikkufordi on kuin karkki, just sellainen naisten auto. On melkein pakko nauraa ääneen, kun sen näkee ensimmäistä kertaa. Moottoritiellä väki menee siitä ohi väkisin ja päällehän ne meinaa ajaa koko ajan. Transportteristakin jotkut haluavat väkisin ohi, kun ne luulevat että se menee vain 80km/h. Toisaalta jotkut luulevat sitä poliisiautoksi  ja hiljentävät. Imago-mielessä transportterin ajaminen on kuin moottorisahalla ajaisi, se on sellainen miehinen työkalu autoksi. Nättihän se ei ole sisältä eikä ulkoa. Valkoinen maali on aina likaisen näköinen, ja sisältä puuttuu pehmusteet ja peitteet seiniltä ja katoista. Toisaalta sitä ei tarvitse varoa edes kuraisilla jalkineilla tai puutavaraa kuljettaessa.


Näppäryys

Jos joku sanoo että transportteri on näppärä, hän ei ole koskaan nukkunut sellaisessa parkkipaikan perimmäisessä nurkassa ja herännyt motissa joka suunnalta. Kyllä sillä ryömii ahtaastakin välistä, mutta välillä on ruuvattava ikkuna auki ja kieli, se on pidettävä keskellä suuta.

Oheishyödyt

Ison auton hyöty ja haitta on sen monikäyttöisyys - myös ystävien, tuttavien ja työkavereiden ajoissa. Autoamme on lainattu muuttoihin ja työmatkoihin ja sillä on roudattu lapsilaumoja harrastuksiin, tavaroita sinne ja tänne. Eli se hoitaa osansa perheemme yhteiskuntavastuusta. Pienellä autolla vastaavia hyötyjä (tai haittoja) ei ole.

Yhteenveto: pitkälle matkalle ehdottomasti iso auto.

Ei kommentteja: