keskiviikko 27. syyskuuta 2017

Ajo-opetusta opetusluvalla, kooste

Vanhimmaisen ajo-opetukseen liittyvän projektin voinee poistaa oikeasta sivupalkista, kun kortti on plakkarissa. Mutta voi olla, että joku onneton harhautuu tähän blogiin etsiessään tietoa opetusluvalla opettamisesta. Tässä lista siitä, mitä teimme.
  • Opettajan teoriakoe ja opetuslupahakemus Ajovarmalla 6.7.2017 (n. 60e)
  • Opettajan opaskirja ostettu Ajovarmalta 6.7.2017 (23e), kirja on hyvä!
  • Asennettu autoon lisäjarru ja -peili katsastusaseman ja Ajovarman yhteydessä olevassa korjaamossa, muutoskatsastus samassa yhteydessä 19.7.2017 (n. 480e)
  • Pari liikennekartiota ostettu Etrasta 18.7.2017 (n. 50e)
  • Opetuslupahakemus hyväksytty (kirje Trafilta) 19.7.2017
  • Teoriaopetus aloitettu, muun arjen yhteydessä 19.7.2017
  • Ajo-opetus aloitettu auton käsittelyllä 19.7.2017
  • Ajo-opetusta yhteensä 40h, sekä kaupungissa että maantiellä (minimi olisi 18h!)
  • Liukkaalla ajon harjoittelu ajoradalla 28.9.2017 (85e)
  • Teoriaopetus saatu päätökseen 31.8.2017 (minimin verran eli 19h)
  • Pimeällä ajon opetukseen lupa haettu Ajovarmalta 4.9.2017
  • Ajokorttihakemus tehty Ajovarmalla 4.9.2017 (n. 30e)
  • Teoriakoe Ajovarmalla 14.9.2017 (n. 30e) - läpi meni!
  • Pimeällä ajon opetus 23.9.2017
  • Inssiajo Ajovarmalla 25.9.2017 (n. 70e) - läpi meni!
Rahaa meni projektiin noin 830e. Ja dieselit päälle. Aikaahan tuohon paloi puolisolta paljon, ja vaivaa kun piti miettiä ajotuntien teemoja, paikkoja ja aikoja. Minua ja kakkosautoa tarvittiin tunnin verran pimeän ajon harjoittelussa. Mutta kuulemma se oli ihan hauska projekti, ja teini ja isänsä ovat edelleen puheväleissä. Ajotunteja kertyi 40, joka on reilusti kaksi kertaa enemmän kuin minimimäärä. Lisäksi ajoa kertyi Jyväskylän keskustassa pyörimisen lisäksi mm. naapurikaupungeissa, Turussa, Helsingissä, maantiellä (paljon!) ja moottoritiellä. Eri mielentiloissa, kellonaikoina, valaistus- ja säätilanteissa. Luulen, että tämä on hyvä asia.

Mutta jos aikaa ja energiaa miettiä hyviä ajo-opetustunteja ei ole, en tiedä suosittelisinko opetuslupaa. Ja kyllä oma ajo pitää olla hanskassa ja pinnan pitkä.

Nykyäänhän "kortti" on harjoittelulupa. Nyt alkaa harjoitteluvaihe, ja muutaman kuukauden sisällä on maksettava autokoululle noin 200e teoriatunnista sekä parista ajotunnista ("palautejakso"). Jotta kortti tulee voimaan pitkäaikaisesti, on lisäksi kahden vuoden sisällä hoidettava autokoulussa syventävä vaihe (noin 300e) 4h teoriaa, 4h ajoa. Meidän teinimme yrittää säästää myös pikku-e:n verran, eli sen verran että voi käydä ison peräkärryn vetämiseen tarvittavassa teoriakokeessa ja ajokokeessa. Muuta oppia tähän ei vaadita, kuin oma harjoittelu.

Että silleen.

Seuraava teini tulee harjoitteluikään jo ensi kesäkuussa, ja ehtinee saada korttinsa ennen kuin puolison teoriakoe ja auton muutoskatsastus menee pois voimasta. Se kortti tulee sitten jo melko edulliseksi, laskujeni mukaan noin 250e.

Ja sitten puoliso saa levätä pari vuotta ennen kolmatta kierrosta. Kaikki lapset ovat siis esittäneet mielipiteenään että "totta kai isä opettaa".

Ei kommentteja: