perjantai 15. lokakuuta 2010

Joukkoliikennetestaus

Lumimyrsky oli hiukan pettymys. No, puoliso kastui vaihtaessaan iltamyöhään talvirenkaita ja tuulenpuuska paiskasi illalla tyylikkäästi yhden huoneen huonosti kiinni olleen tuuletusikkunan auki, mutta ei tullut nietoksia ei.

***

Meiltä on töihin noin viisi kilometriä. Kun lähtee nuorimmaisen hoitotädin pihamaalta, voi olettaa olevansa luonnontieteiden kampuksen pihamaalla noin kymmenen minuuttia myöhemmin – jos on auto alla. Liikennevalot ja muut kaupunkiliikenteen kiusat hidastavat matkaa. Kallistahan autoilu on, varmaan yli kympin päivässä saa budjetoida, jos integroi yli koko vuoden diesel-, korjaamo-, vero-, vakuutus- sun muiden kulujen.

Jos on liikkeellä pyörällä, matkaan menee noin 20 minuuttia. Kaahaten vähemmänkin. Pyörällä pääsee oikomaan, eikä teiden ylityksiäkään ole kuin kaksi. Kävellen perille pääsy riippuu tietenkin tamineista ja tahdista, mutta ehkä 40-45 minuuttia on realistinen arvio. Pyöräily ja kävely ovat käytännössä ilmaisia liikkumismuotoja, ja kuntokin pysyy hyvänä. Yskä, väsytys ja vilu saattavat häiritä, samoin painavat kantamukset ja liukas keli.

Ajattelin tänään antaa joukkoliikenteelle mahdollisuuden. Arvatkaa kuinka kauan meni pihalta pihalle? 45 minuuttia suuntaansa, 6 euroa päivässä ilman kausikorttia. Muutama postaus sitten kaipailin tällaista aikaa, jonka käytin Helsingissä aamuin illoin lukemiseen. Mutta kas kun Jyväskylässä suurin osa ajasta kuluu pysäkillä! Lähimmälle pysäkille oli jonkin verran kävelymatkaa. Pysäkillä ei ollut pysäkkikohtaista aikataulua eikä linjakarttaa, molemmista iso miinus. Odottaa sai, vaikka mielestäni aamuyhdeksän on vielä ruuhka-aikaa työmatkojen suhteen. Sitten pikapyräyksen jälkeen keskustan keskusvaihtamolla (sentään aikataulut ja linjakartta) ehti valita seuraavan auton kaikessa rauhassa, vaihtoaikaa oli vartti. Ja uusi pikapyrähdys riittävän lähelle työpaikkaa. Auto, johon vaihdoin, oli perinteinen pitkän matkan bussi. Miten tässä matkustetaan vaunujen tai rattaiden kanssa?

Annan tämän kaupungin joukkoliikenteelle arvosanan kuusi. Tietenkin, minkäs mahtaa jos ei ole varaa järjestää sitä paremmin muun muassa siksi kun asiakaskunta ei ole suuren suuri. Mutta ei se tällä hankaluuden asteella kyllä helposti kasvakaan.

Ei kommentteja: